“Privește eșecul ca pe o formă de succes ulterior și mergi mai departe.  Chiar dacă ți-e teamă de următorul pas, fă-l și învață din toate experiențele pe care le trăiești!“


Magda Bei
este fondatoarea companiei Graphtec Design, fiind astăzi un jucător principal pe piața de mobilier comercial. Magda a înființat business-ul în Constanța, după care s-a extins la nivel național și acum internațional. În fiecare etapă a dezvoltării business-ului s-a axat pe crearea unei echipe cu initiativă care să  contribuie la dezvoltarea business-ului. Crede cu tărie că afacerile se fac cu și din iubire față de oameni și fără aceast sentiment clarificat, nu se poate construi o echipă solidă.


Ce înseamnă Graphtec acum și cum au fost începuturile în business?

Începuturile companiei Graphtec au fost pline de entuziasm în 1998, când părea sa fie suficient, pentru că eram tineri, curajoși și inspirați și speram că viitorul afacerii se va genera de la sine. Acum, privind în urmă la cei 19 ani în care am construit acest sistem funcțional de producție, design, proiectare și instalare, ne este clar că am obținut un rezultat unic pe piața din România muncind foarte mult .

Azi îmi dau seama cât de epuizantă, dar și plină de perseverență a fost dorința noastră de a progresa, de a ne perfecționa, indiferent cât de greu a fost. Graphtec este, acum, o companie matură care împlinește 20 de ani de expertiză și are o echipă de 120 de oameni minunați și creativi în domeniul mobilierului comercial. Aceasta înseamnă un trecut de eforturi, dar și o provocare zilnică.


Câte business-uri ai dezvoltat până la Graphtec?

Am avut până la Graphtec experiența a încă trei afaceri. De la 19 ani am fost antreprenor:  am condus un atelier de croitorie, am distribuit o marcă grecească de mezeluri în Constanța în perioada studenției, apoi am  gestionat un snack-bar. Toate acestea până la 24 de ani, când Graphtec s-a dovedit a fi marea provocare a vieții mele. Experiențele anterioare de business, deloc rentabile, au însemnat totuși conturarea unei metode de management care s-a dovedit a fi apoi de succes.


Cum au evoluat serviciile Graphtec de la începutul business-ului până acum?

Încă de la înființare ne-am dorit să facem produse unice, customizate, pentru care să furnizăm servicii complete – de la creație, design până la instalare. Nu a fost ușor și nu am avut oferta completă din prima.

În fiecare etapă a dezvoltării noastre am îmbunătățit calitatea muncii echipei care implicit s-a văzut în calitatea produselor noastre. Cu timpul, ne-am permis să investim în utilaje și tehnologie;  prin cercetare ne-am îmbunătățit gama de oferte și ne-am diferențiat pe piața românească. Am realizat că evoluția produselor și serviciilor din companie are o strânsă legatură cu leadershipul personal al celor participanți în producție, design, proiectare, până la top management. Fiind vorba despre cât de mult se dezvoltă afacerea începând cu transformarea și adaptarea noastră, conectată la ultimele tendințe ale designului, materialelor, tehnologiilor,  ne-am propus să evaluăm, să ne reinventăm permanent, să fim mereu cu un pas înaintea cerințelor pieței.


Ce te-a determinat să devii antreprenor?

Mi-am dorit întotdeauna să am libertate de gândire și de creație totală. M-am descurcat mai bine din poziție decizională decât coordonată de alții. Mi-am dorit să am libertate de decizie și am știut să îmi asum acest lucru pentru că îmi plac provocările, sunt deschisă mereu către nou. Cred în visul meu, sunt mereu pregătită pentru pasul următor și recunosc ușor reușita sau nereușita, dar din ambele am învățat permanent, să le consider parte din procesul de creștere. Și mai stiu, cu claritate, că afacerile se fac cu și din iubire față de oameni, fără aceast sentiment clarificat, nu poti avea echipă, ci doar executanți supuși provizoriu, ceea ce nu este de perspectivă și nici rentabil pentru nicio parte.


Care au fost cele mai mari provocări pe care a trebuit să le depășești
?

Cea mai frumoasă provocare din trecut, care mă face acum să zâmbesc, a fost aceea din primul an de activitate  când am ajuns să avem mai multe datorii decât bani de încasat, astfel că am apelat la clienți să ne ajute cu avansuri și la furnizori să ne amâne termenul de plată. Echilibrul acela fragil al convențiilor cu clienții și furnizorii ne-a făcut să ieșim din blocajul financiar în care eram. Structurarea echipei a fost și este marea noastră provocare, provocare care nu este ușor de depășit, dar este cea care îți aduce cele mai memorabile momente din viața de antreprenor, în contactul direct cu oamenii.

Acum suntem în fața celei mai mari provocări – internaționalizarea afacerii – care și ea va fi probabil peste câțiva ani un motiv pentru care voi zâmbi gândindu-mă la eforturile depuse.


Ce planuri ai pentru Graphtec pentru următorii ani?

Internaționalizarea este pentru Graphtec, actualmente, un plan de acțiune care declanșează multe idei de punere în practică și multe speranțe. Nu există un model de reușită în acest moment – pe piața românească nu avem exemple de urmat pe acest subiect, excepțiile puține, confirmând afirmația. Evaluăm piața internațională și oportunitățile ei actuale și sunt sigură că vom reuși bazându-ne pe creativitate, calitate, pe aspectul produselor pe care le producem în mod curent în compania Graphtec.


Care este combustibilul ambiției/determinării tale? Ce te motivează să mergi mai departe în fiecare zi?

Cunosc valorile noastre, ale românilor. Știu cât de creativi, harnici, îndemânatici și dedicați suntem și nu pot doar să stau și să constat doar cum ne mulțumim cu puțin, crezând că altcineva trebuie să ne ofere o viață mai frumoasă în țara noastră. Putem să ne schimbăm destinul prin propriile noastre forțe – și îmi doresc să fiu unul dintre exemplele care îi încurajează pe cei aflați la începuturile activității antreprenoriale,  așa cum și eu am fost stimulată de exemplele celor care au reușit. Întotdeauna mi-am spus „daca ei au reușit, pot și eu!”


Ce sfat ți-ai fi dat dacă te-ai fi întâlnit în prima zi de antreprenoriat?

Mi-aș spune  – “Privește eșecul ca pe o formă de succes ulterior și mergi mai departe.  Chiar dacă ți-e teamă de următorul pas, fă-l și învață din toate experiențele pe care le trăiești!“