Ai lângă tine un partener, prieten sau un apropiat cu care să te consulți în mod real?


Roxana Știrbu
este antreprenor de aproape 17 ani, prima companie fiind înființată la doar 20 de ani, în timpul facultății. A dezvoltat compania Terra Solution Services specializată în infrastructură rutieră și alimentare cu apă, fiind astăzi un întreg ecosistem.

Pasionată de ciocolată, Roxana Știrbu, a urmat cursurile Chocolate Academy – Londra pentru a înțelege secretele ciocolatei și, ulterior, să pornească un business din pasiune. A pus bazele atelierului de ciocolată Guilty Pleasure, care reprezintă, astăzi, un brand de ciocolată artizanală îndrăgit de oameni.


Ce înseamnă Guilty Pleasure acum și cum au fost începuturile în business?

Începuturile au fost cu multe planuri și speranțe, recunosc că am întocmit Business Plan-uri în mai multe etape, de fiecare dată nu am fost mulțumită de outcome. Dar am reușit să inserez pasiunea ce m-a călăuzit permanent. Așadar mai întai am considerat să încep prin a mă specializa urmând cursuri consacrate domeniului ciocolatei timp de un an. Dupa ce am finalizat cursurile de la Chocolate Academy – Londra, am refăcut Busines Plan-ul și am realizat că proiecția în timp pentru a ajunge la break even, este de aproape patru ani. În Noiembrie 2015 am demarat înființarea firmei și am început achizițiile dotărilor de tehnică și instrumentelor de lucru. Apoi am început o susținută campanie de recrutare a echipei. Astăzi lucrez împreună cu trei colege, real pasionate de ceea ce fac. Sunt bucuroasă să văd cum în fiecare zi cercul clienților, la rându-le pasionați de gusturile ciocolatei noastre, se lărgește și devine chiar un club de prieteni.

 


Ce te-a determinat să devii antreprenor?

Încă din școala primară, părinții mei mi-au indus curajul să sper și să am încredere în puterea mea de a avea succes în ceea ce-mi propun. Poate acest curaj este și în ADN-ul meu J. În fiecare an adăugat vârstei, am avut câte o activitate care după munca real grea, îmi aducea satisfacții în copilăria și tinerețea mea: de la a crea și vinde, (fetiță fiind), mărțișoare, până la a învăța tainele proiectării tehnice a obiectivelor, unde mama mea era deja o specialistă.

Prima firmă am înființat-o în al doilea an de facultate. Atunci am început să fac practică la hidrocentrale, urmând facultatea de Hidraulică de la Politehnică. Am observat că pentru a obține autorizații de apă sunt necesare niște documentații. La vremea respectivă erau câteva companii în întreaga țară, abilitate de Ministerul Mediului, care realizau documentațiile respective. Dorind foarte mult să am o astfel de firmă, am intrat în legătură cu un specialist pe mediu din Sibiu unde am realizat câteva lucrări împreună pentru a învăța cum se realizează documentațiile. În tot acest timp îmi înființasem firma și am fost abilitată la Ministerul Mediului.

Astfel, în anul 2000, la 20 de ani am început să realizez tot ce înseamnă autorizări de mediu și de ape. După ce m-am dezvoltat foarte mult, m-am extins și pe zona de drumuri, devenind un business de familie.

În acest timp m-am angajat la Philip Morris doar pentru trei ani, pentru a învăța cum se simte un angajat, ce proceduri și resurse pune la dispoziție o companie mare pentru dezvoltarea angajaților, cu scopul de a-mi dezvolta pe plan național business-ul început.

După ce am plecat de la Philip Morris, pe lângă partea de documentații, proiectare am început să creez un întreg ecosistem, căutând fonduri pentru astfel de lucrări, contribuind efectiv la îmbunătățirea vieții din România.

Iar după 15 ani în sfera serviciilor, în anul 2015 am deschis un atelier de ciocolată artizanală numit Guilty Pleasure, fiind un business din pasiune.


Care au fost cele mai dificile obstacole pe care a trebuit să le depășești?

Cred că primul obstacol a fost chiar convingerea mea că drumul este bine ales. Odată drumul ales, celelalte obstacole ce au urmat, maldărul de documente necesare, birocrația și câteodată obtuzitatea autorităților, le-am depășit cu o determinare pornită din visul meu de a învinge.


Care sunt gusturile preferate de români în materie de ciocolată?

Aș începe mai degrabă cu ce cred eu despre prima preferință a românilor: este să vadă de cele mai multe ori cu proprii ochi că de fapt noi chiar producem ciocolată artizanală, cu rețete proprii și gusturi personalizate. Cred că eram mai puțini atractivi dacă importam un brand, chiar cunoscut, de ciocolată și am fi vândut-o într-un magazin. Referitor la gustul semenilor nostri, am remarcat că atunci când ganache-ul este diferit, special (ex. zmeura&acetto balsamico sau mango&fructul pasiunii), aceste superbe praline de ciocolată sunt pe primul loc în preferințe.

 


Care este combustibilul ambiției/determinării tale? Ce te motivează să mergi mai departe în fiecare zi?

Cred că este un mod de viață pe care mi l-am imprimat, parcă din totdeauna. Personal nu pot trece peste o etapă din planurile mele de dezvoltare a unui business, fără să am convingerea că etapa din urmă a fost realizată și rezolvată pe deplin. Întodeauna am fost inspirată de oamenii de calitate din jur, dar simt o bucurie interioară reală atunci când văd realizate, aproape în fiecare saptămână, planurile ce le-am conceput și în care cred. Aproape întodeauna mă motivează acea strălucire a ochilor pe care o remarc la un client fericit.


Ce planuri ai pentru Guilty Pleasure în următorii ani?

Să cresc brand-ul Guilty Pleasure – love made chocolate, și să ajung acolo unde, când cineva vede pe stradă primele două litere (GP stilizate), să recunoască imediat logo-ul și să simtă gustul ciocolatei noastre. În aceeași măsură sunt fericită când la o demonstrație cu public a modelării ciocolatei, auditoriul este încântat și întrebările curg.


Ce sfat ți-ai fi dat dacă te-ai fi întâlnit în prima zi de antreprenoriat?

M-aș întreba “Ai lângă tine un partener, prieten sau un apropiat cu care să te consulți în mod real?”. Cineva cu experiență în business, în viață, în cunoașterea aplicată a fenomenelor de business, care-ți este loial, poate de multe ori să aducă o rază de lumină sau o confirmare de care chiar ai nevoie într-o anume etapă de dezvoltare a unei afaceri ce pornește din pasiune.