“Nici nu știu dacă la început mă gândeam că o sa devin antreprenor, voiam doar să fac o faptă bună, să facilitez accesul la produse naturale, autohtone, să nu se piardă interesul pentru gustul de odinioară.”


Iulia Dorobanțu
este creatoarea brandului de produse lactate Urda. O companie tânără, de doar doi ani pe piața produselor lactate, dar care a reușit să se impună prin rețetele autentice și tehnica de producție, devenind unul dintre furnizorii preferați ai industriei HoReCa.


Cum a fost începutul Urda și cum este acum?

Începutul a fost în urmă cu mai bine de doi ani, când proaspăt plecată din rândul corporațiilor am văzut o oportunitate de a mă dedica mâncării săntoase. La fel ca și mine, erau mulți colegi care duceau dorul produselor cu gust, produselor de la țară sau, cum îmi mai place să spun, produse ce au gustul copilăriei. Însă, din lipsa timpului și a programului de muncă ne era destul de greu să ajungem în piețe, ca să ne procurăm produse proaspete și autohtone. Începutul a reprezentat serviciul de livrare la domiciliu/birou de produse din lapte de oaie, deoarece pentru câteva luni am livrat doar preparate din lapte de oaie, urmând să mă asociez cu o antreprenoare din jud. Alba, care avea fermă de vaci și  de capre, cât și o făbricuță de procesare a laptelui. A urmat o dezvoltare destul de rapidă, prin acoperirea întregii game de lactate, o extindere de la livrări către persoane fizice la livrări către restaurante, bistrouri, cafenele, într-un cuvânt horeca.


Ce te-a determinat să devii antreprenor?

Nici nu știu dacă la început mă gândeam că o sa devin antreprenor, voiam doar să fac o faptă bună, să facilitez accesul la produse naturale, autohtone, să nu se piardă interesul pentru gustul de odinioară, deoarece este foarte ușor să cădem în extrema de a lăsa alimentația pe un loc secund, de a mânca pe fugă, de oriunde și orice.  Lucrurile au luat un drum ascendent, a trebuit să trec rapid prin toate etapele, de la omul bun la toate, care merge la întâlniri, administrează site-ul  și comenzile online, ține legătura cu clienții și furnizorii, pregătește și livrează comenzile/produsele, până la a avea un depozit, mașini de distribuție și multă voie bună.


Cum ți-a venit ideea de a realiza produse lactate?

Este o poveste puțin mai veche, deoarece când am început distribuția de lactate, familia mea avea deja o fermă de ovine. Ideea unei ferme a venit în momentul în care bunicii mei nu mai puteau să crească animale și, am constatat, că nu avem de unde să cumpărăm o brânză ca a bunicii, făcută doar din lapte, cheag și sare. Ceea ce a urmat e lesne de înțeles, am cumpărat vreo 500 de oi, cei drept cam multe pentru consumul familial, așa că am început prin a ne comercializa  produsele în rândul prietenilor și persoanelor apropiate, iar odată cu implicarea mea în activitate au urmat comenzile online și livrările la domiciliu.


Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat?

Cea mai mare provocare a fost să încep să lucrez în acest domeniu, era o necunoscută totală, însă mi-au fost de ajutor cei aproximativ opt ani petrecuți în companii, am ocupat funcții atât în domeniul PR și comunicare, marketing, organizarea de evenimente până la coordonator tehnic în cadrul proiectelor derulate cu fonduri UE. Cred că pentru un antreprenor și nu numai, fiecare zi este o provocare, apar situații cărora trebuie să le faci față, să găsești cele mai bune soluții, într-un timp cât mai scurt.


Ce planuri ai pentru Urda în următorii ani?

Pe termen mediu ne dorim să dezvoltăm o linie inovatoare pe partea de acidofie (iaurt, sana, kefir, etc.), cu ambalaje atrăgătoare și conținut 100% natural. De asemenea, avem din ce în ce mai multe solicitări să aducem produse autohtone și din alte cotegorii alimentare: preparate din carne, conserve făcute de producători micuți, după rețete originale, produse de panificație și cofetărie, practic clienții să aibă posibilitatea să își facă piața, online pe o saptamână întreagă și să-și umple coșul cu produse pe care le-ar găsi la un supermarket, dar să fie românești și naturale, motiv pentru care ne gândim să aducem în magazinul nostru online și alte tipuri de produse și să deschidem colaborări cu micii producători, să încercăm să promovăm cât mai mult rețetele și produsele făcute la noi în țară.


Care este combustibilul ambiției/ determinării tale? Ce te motivează să mergi mai departe în fiecare zi?

În primul rând fac un lucru care îmi place, dintotdeauna m-a preocupat hrana sănătoasă și naturală. Am fost un copil crescut în mediul rural, la țară, care a avut avantajul de a cutreiera câmpurile, de a se juca cu animalele, de a mânca produse cu gust, de a se bucura de tradiții și obiceiuri. În al doilea rând, majoritatea clienților nostri sunt famili tinere, avem copilași care au început diversificarea cu produsele noastre, care nu mănâcă unt, de exemplu, dacă nu este de la Urda sau cașcaval. Sunt lucruri care îmi dau energia de a merge mai departe, de a ne dezvolta și de a aduce bucuria pe chipul cât mai multor copii și nu numai.


Ce sfat ți-ai fi dat dacă te-ai fi întâlnit în prima zi de antreprenoriat?

Să am deschiderea de a delega din sarcini și de a nu ține aproape toate activitățile individual. Business-ul s-a dezvoltat destul de mult, la fel și activitățile, motiv pentru care îmi e din ce în ce mai greu să predau din responsabilitate.