A fost o provocare să traducem cuvântul DOR în alte limbi.
Pe lângă partea de design, mai este vorba și de sentiment, de pasiune, de emoția pe care o transmite.”


Nicoleta Chirica
este creatoare brandului Iutta, brandul ce reflectă valorificarea folclorului, redefinirea autenticității și identității românești. Brandul cuprinde colecțiile “Dor de românesc”, “Dor de copilărie”, “Dor contemporan”, dar și accesorii din piele precum mănuși și portofele. La toate acestea a fost adăugată și prima colecție urbană de încălțăminte, lansată în premieră la Dusseldorf, unul dintre cele mai mari târguri din industrie.

 

Ce înseamnă Iutta acum și cum au fost începuturile în business?

Iutta este un brand care își propune să aducă tradiția în contemporan și, astfel, să reînvie spiritul românesc. A apărut datorită nevoii mele de exprimare prin creație, care inspiră, mai departe, bucuria de a ne conecta cu propria cultură. Începuturile în business au reprezentat o perioadă de testare pentru noi, însă, când mă uit în urmă, realizez cât de mult a crescut Iutta tocmai prin provocările la care a fost supusă. Ne-am dezvoltat așadar împreună. Dacă la început resursele noastre s-au axat pe conturarea unei identități a brandului, acum am crescut și ne preocupăm de extinderea pe plan internațional. Sunt sigură că ceea ce ne-a ghidat a fost pasiunea pentru românesc și satisfacția de a crea pentru a inspira.

 

Ce te-a determinat să lași viața de corporație și să devii antreprenor?

Dintotdeauna am simțit o atracție pentru valorile estetice și mereu am fost înconjurată de artă. Deoarece mi-am dat seama de acest lucru, spre sfârșitul vieții mele de corporație deja studiam în paralel într-o școală de design. Deși anteprenoriatul este o provocare continuă, am simțit nevoia să creez ceva frumos, de la zero. Totuși, faptul că am explorat și alte domenii care m-au ajutat să înțeleg ce îmi doresc cu adevărat a fost o decizie foarte bună.

 

Ce provocari ai întâmpinat la extinderea pe plan internațional?

Iutta este un brand care a pornit cu ideea de a conecta comunitatea căreia ne adresăm cu valorile sale românești. Ne bucurăm extrem de mult că, în prezent, am reușit să trecem de granițele României și, astfel, să transmitem frumusețea folclorică a poporului nostru și către cei care nu o cunosc. Bineînțeles, provocarea pe care am întâmpinat-o este din punct de vedere cultural. Pentru a putea reuși să comunicăm eficient, avem nevoie să ne înțelegem publicul, care este unul total diferit față de clienții noștri de până acum. Deși necesită, într-adevăr, un efort, aș putea zice că noi, echipa Iutta, suntem entuziasmați să ne îndreptăm resursele și să ne adaptăm strategiile de marketing și comunicare pentru această provocare. A fost o provocare să traducem cuvântul DOR în alte limbi.

 

Ce vrei să transmiți prin Iutta?

Am pornit cu ideea că produsele Iutta reprezintă mai mult decât un obiect. Reprezintă un concept. Este foarte important ca femeile care poartă Iutta să se bucure de tot ceea ce produsul are de oferit; pe lângă partea de design, mai este vorba și de sentiment, de pasiune, de emoția pe care o transmite. Așadar, am reușit să creez din Iutta o poveste. Fiecare colecție are povestea sa, iar, la rândul lor, fiecare produs, fiecare broderie, au poveștile lor. Vreau ca Iutta să reprezinte un brand românesc solid care se axează pe inovare, dar care apreciază rădăcinile, cultura și valorile străvechi.

 


Care este cea mai apreciată piesă din colecția Iutta?

Una dintre cele mai apreciate piese din colecția Iutta este geanta din piele brodată The Silver Spoon. Această geantă s-a plimbat pe la Cannes si pe la multe alte festivaluri de film, fiind protagonistă într-un scurtmetraj din industria românească independentă cu aceeași nume, regizată de Mick Davis. Așa cum Iutta se bazează pe dorul de românesc, producția The Silver Spoon are în prim plan dorul și povestește despre regăsirea de sine și despre traseul de autocunoaștere.

 

Care au fost cele mai dificile obstacole pe care a trebuit să le depășești?

Deși eram familiarizată cu arta, tatăl meu fiind sculptor, a fost cu totul altceva să încep o afacere în zona creativă. Comparativ cu lumea corporațiilor, acest domeniu a fost total nou și, deci, am muncit mult pentru a îl înțelege. Este, desigur, o muncă continuuă, pentru că, într-un asemenea business, fiecare zi îți cere să înveți ceva nou. Mai mult decât atât, Iutta a crescut fără investiții externe, însă am reușit să găsim mereu resursele de care am avut nevoie, la momentul potrivit. După cum am menționat și mai devreme, chiar dacă la vremea respectivă au părut niște obstacole, acum le consider doar niște pași care trebuiau făcuți pentru a ajunge acolo unde suntem azi. Sunt de părere că fiecare experiență prin care am trecut și-a pus amprenta pe brandul Iutta și m-a ajutat să cresc.


Care este combustibilul  ambiției/determinării tale? Ce te motivează să mergi mai departe în fiecare zi?

Combustibilul ambiției mele este noutatea. Probabil și din această cauză mi-am dorit să devin antreprenor și să renunț la o viață în corporații. Îmi place să cunosc oameni noi, consider că ei reprezintă o sursă de inspirație și că fiecare are o poveste care trebuie auzită și din care poți învăța ceva. Încerc să fac ceva nou în fiecare zi și, lucrând la Iutta, asta vine natural. În fiecare zi îmi apare ceva nou de făcut.

 

Ce sfat ți-ai fi dat dacă te-ai fi întâlnit acum 4 ani?

Dacă m-aș fi întâlnit acum 4 ani, mi-aș spune „Nico, ai răbdare și fii mai relaxată!”. Când mă gândesc la vremurile trecute, îmi dau seamă că răbdarea e foarte importantă. De asemenea, am învățat că e o mare calitate să poți fi în pace cu toate.